يا ترى كام واحد فينا نفسه يلاقي شريك حياته بس حاسس إن في حاجة ناقصة؟ فين اروح عشان ألاقي حد بجد؟ النهارده هنتكلم عن مشكلة خطيرة ممكن تكون هي السبب الرئيسي ورا عدم قدرة كتير من الشباب والبنات إنهم يلاقوا شريك حياتهم، وهي نقص الثقة بالنفس. كتير بيقولوا لي نفسي ألاقي شريك، أو محتاج حد محترم، بس المشكلة الحقيقية ممكن تكون في طريقة تفكيرنا عن نفسنا.
لما تكون ثقتك بنفسك مهزوزة، بتظهر عليك علامات كتير ممكن تبعد عنك فرص كويسة. ممكن تبقى خايف تتكلم، أو بتفكر كتير إيه اللي هيتقال عليك، أو حتى بتخاف تاخد خطوة في أي علاقة. ده بيأثر حتى على فرص الزواج الإلكتروني، اللي كتير بيعتبروه حل لمشاكل كتير. ازاي ممكن تظهر نفسك بصورة كويسة وأنت مش واثق في نفسك؟ ازاي الطريقة اللي هتخليك تتعامل بثقة مع الناس وتوصل للي أنت عايزه؟
كتير من الشباب بيقول: 'أنا عايز واحدة كويسة'، أو 'نفسي ألاقي بنت الحلال'، لكن لما بتيجي الفرصة، بتلاقي نفسك متردد أو خايف من الرفض. بنت الحلال اللي بتدور عليها محتاجة تشوف فيك شخص واثق من نفسه، مش مجرد واحد بيتمنى. حتى لو بتدور على عروس من خارج بلدك في سياق زواج دولي، الثقة بالنفس هي المفتاح الأول عشان تقدر تتواصل وتتفاهم صح. بدونها، هتبقى الرحلة أصعب، والفرص أقل.
طب الحل ايه؟ أول خطوة إنك تعترف بالمشكلة. بعدين، ابدأ تشتغل على نفسك. ممكن تبدأ بحاجات بسيطة زي إنك تهتم بمظهرك، أو تتعلم مهارة جديدة، أو حتى تمارس الرياضة. كل خطوة صغيرة بتزود ثقتك بنفسك بتفرق كتير. لو سمحت، لو حاسس إن المشكلة أكبر من إنك تحلها لوحدك، محتاج تتكلم مع حد متخصص. في ناس كتير ممكن تساعدك تكتشف نقاط قوتك وتتغلب على مخاوفك. عايز تتجوز وتلاقي شريك حياتك بجد؟ ابدأ بنفسك الأول. فين الحق؟ الحق في إنك تواجه نفسك وتغير للأحسن، والله، هتلاقي فرق كبير.